dijous, 26 de maig del 2011

els reflexes primaris

Abans de començar l'entrada, perdó, perquè és una mica un missal.
Al començar el pràcticum pensàvem que els infants que tractaríem, si tenien algún reflexe primari activat que els entorpís el desenvolupament normal d'un dia a l'aula, seria el reflexe espinal de galant.
Però aquesta inferència ha resultat no sé certa.
Treballem amb 4 infants excessivament neguitosos i moguts a l'aula, tots tenen algún reflexe primari activat que pot ser part de l'explicació del seu comportament però no tenen el mateix reflexe.
La Nayara i l'Ernesto tenen el reflexe espinal de galant activat, reflexe que apareix cap a les 20 setmanes de gestació i desapareix com a molt tard als 9 mesos de vida.
El test per a detectar-lo és senzill, es col·loca el nen/a a quatre grapes amb l'esquena descoberta i es passa el dit per ambdós costats de la columna (a 1,5 cm de la mateixa) des de les espatlles fins les lumbars.
Si hi ha reacció, (moviment cap a enfora de les caderes), existeix el reflexe activat.
Símptomes del reflexe espinal de galant:
1. Inquietud
2. Enuresi nocturna
3. Mala concentració
4. Pobre memòria a curt plaç
5. Rotació de la cadera cap a una banda al caminar.
Què passa a escola?
Li costa mantenir-se assegut a la cadira massa estona, no es pot concentrar, es distreu, etc.
Es pot eliminar el reflex i observar si l'actitud, la concentració i la postura del nen/a millora?
Si. Amb uns 15 dies de fregues a l'esquena amb oli; amb la mà corvada com un bol i fregant l'esquena de l'infant (com si fos un rasclet i sense una pressió excessiva), fent l'acció de treure l'oli de dalt a baix de l'esquena.

L'Ismael, per la seva banda, té el reflexe tònic asimètric cervical (RTAC) activat, reflexe que apareix a les 18 setmanes de gestació i s'inhibeix vora els 6 mesos de vida.
Es detecta mitjançant un test, el test de Schilder. El nen/a està dret, amb les cames juntes i els braços estirats a l'alçada del pit ben rectes. La persona que fa el test es col·loca al seu darrera i li demana que faci el que faci, mantingui els braços estirats endavant.
Llavors, l'adult li agafa el cap amb les mans i li gira el cap, primer cap a un costat i després cap a l'altre.
Si l'infant acompanya el moviment del cap a mb el moviment dels braços (tot i la instrucció anterior), el reflexe està actiu.
Símptomes del RTAC:
1. L'equilibri pot veure's afectat.
2. La lateralitat pot veure's afectada.
3. Escriptura pot ser pobre, tenir una expressió escrita dolenta i fer una pressió excessiva amb el llapis a l'escriure.
4. Dificultats perceptiu-visuals, en les simetries i problemes d'orientació espacial.
Què passa a escola?
Li costa mantenir-se assegut a la cadira massa estona, per a fer la mateix tasca que un altre necessita el doble d'energia; aquest excès de desgast l'ajuda a no concentrar-se, es distreu, etc.

I finalment, el Yann, el que té actiu és el reflexe de moro, reflexe que apareix a les 9 setmanes de gestació i desapareix als 4 mesos de vida del nadó.
Es detecta mitjançant un test.El nen/a està dret, amb les cames juntes i els braços doblegats a 45 graus del cos amb les mans flexionades als canells. La persona que fa el test es col·loca al seu darrera i li demana que miri el sostre amb els ulls tancats. Ha de comprovar si l'infant mou els braços d'alguna manera o perd l'equilibri. Després li demana que totalment recte i estirat caigui enrera, que ell està darrera seu per frenar-lo.
Si l'infant perd l'equilibri, mou els braços o es incapaç de llençar-se cap a enrere, el reflexe està activat.

Símptomes del reflexe de moro (els més importants pel cas que ens ocupa):
1. problemes de percepció visual.
2. confusió auditiva que donaria com a resultat una hipersensibilitat als sons.
3. Mala reacció als canvis.
4. Ansietat i angoixa sense motiu aparent.
5. Reaccions excessives als estímuls.
6. Baixa autoestima.
Què passa a escola?
No es pot concentrar amb facilitat, es sent insegur, li costa centrar i mantenir l'atenció, etc...
A banda d'altres factors que puguin incidir en el comportament i la conducta d'aquests nanos, també tenim present a partir d'aquest moment quines característiques emocionals i físiques els "desajuden" a seguir el ritme normal de la classe.

Fins la propera,