dilluns, 2 de maig del 2011

Perfils d'aprenentatge

Fins poc abans de començar el pràcticum, el que jo coneixia sobre la lateralitat era:
que es refereix a la dominància de mà, ull, peu i orella que tenim les persones; que no té perquè acabar-se el procés de consolidació de la mateixa fins els 6-7 anys; i que hi ha persones dretanes, esquerranes, i que n'hi ha que tenen lateralitat creuada.
Aquests últims podíen presentar alguns problemes alhora d'adquirir determinats aprenentatges, però no semblava res greu, només que es necessitava algo més de temps per a assolir alguns continguts.

Ara, he conegut un altra manera d'entendre el mateix concepte. Parla de la interrelació entre la dominància de mà, peu, orella i ull i la dominància d'una de les dues parts del cervell; i de com aquesta interelació determina una manera d'encarar els aprenentatges escolars.
Per resumir i intentar ser clara:
Els perfils unilaterals, que no tenen discrepàncies entre les dominàncies, són perfils centrats, que no tenen perquè funcionar malament ni en situacions normals d'aula, ni en situacions on l'infant pugui patir cert estrés.
Els perfils unilaterals són els que responen a:
mà/ull/peu/orella dominància dreta i cervell esquerre, o bé
mà/ull/peu/orella dominància esquerra i cervell dret.

Qualsevol altra tipus de perfil, pot ser una causa (entre d'altres) que expliqui mancances en el procés d'E/A d'un infant.
Cada nen/a es relaciona amb els aprenentatges d'una manera diferent a partir del seu perfil de dominàncies.
Des d'aquest punt de vista, tot perfil alterat (lateralitat creuada, per a mi, abans) es degut a què se li ha demanat a l'infant que resolgui satisfactòriament tasques que madurativament encara no estava preparat per a resoldre; és a dir, se l'ha situat en una posició d'estrés.
També des d'aquesta perspectiva, es creu possible redreçar aquests tipus de perfil a partir de diversos exercicis, entre ells, la gimnàstica cerebral (Brain Gym).